04 Február 2019

FCA Heritage sa vracia na výstavu Salon Rétromobile 2019

 

  • Od 6. do 10. februára prebehne v parížskom Expo Porte de Versailles jedna z najvýznamnejších európskych výstav venovaných historickým automobilom.
  • V rámci osláv 70. výročia značky Abarth pripravilo oddelenie FCA Heritage pre tuto výstavu kolekciu klasických automobilov, ktoré písali históriu partnerstva medzi značkou so škorpiónom v znaku a talianskymi značkami koncernu FCA.
  • V expozícii budú k videniu modely Alfa Romeo 750 Competizione (1955), Fiat Nuova 500 s tuningom Abarth Record (1958), Abarth 1000 Monoposto Record Classe G (1965), Lancia Rally 037 (1982) a tiež exkluzívna Alfa Romeo 8C Spider (2010), ktorá je určená na predaj v rámci projektu Reloaded by Creators.
  • Tieto vozidlá budú zdieľať expozíciu s Abarthom 124 GT 70th Anniversary, novým modelom venovaným veľkému míľniku v histórii značky Abarth, a Alfou Romeo Giulia Quadrifoglio, vozidlom, ktoré stelesňuje nový prístup značky Alfa Romeo.

 

FCA Heritage - oddelenie skupiny FCA zamerané na ochranu a propagáciu historického dedičstva značiek Alfa Romeo, Fiat, Lancia a Abarth - sa tento rok opäť zúčastní výstavy Salon Rétromobile, jednej z najvýznamnejších medzinárodných akcií venovaných zberateľským automobilom a motocyklom. Výstava v parížskom Expo Porte de Versailles konajúca sa od 6. do 10. februára bude ideálnym miestom osláv 70. výročia značky Abarth. Pre tento účel pripravilo oddelenie FCA Heritage zbierku klasických automobilov, ktoré vznikli z partnerstva značky so škorpiónom v znaku a talianskymi značkami, ktoré sú teraz súčasťou koncernu FCA.

 

Návštevníci budú môcť obdivovať tri jedinečné vozidlá vyrobené v limitovaných edíciách alebo iba v jedinom exemplári: Alfu Romeo 750 Competizione (1955), Fiat Nuova 500 s tuningom Abarth Record (1958) a Lanciu Rally 037 (1982). K týmto unikátom sa pripojí Abarth 1000 Monoposto Record Classe G, ktorý bol zreštaurovaný špeciálne pre túto príležitosť. Jedná sa o vozidlo, v ktorom Carlo Abarth osobne pokoril stý rekord značky nesúcej jeho meno. Vozidlo je tak oslavou svojho geniálneho konštruktéra aj vodiča. Tieto vozidlá na francúzskej výstave doplní tiež exkluzívna Alfa Romeo 8C Spider (2010), limitovaná edícia modelu vytvoreného štylistickým centrom Alfy Romeo a vyrobeného v iba 500 exemplároch. Vozidlo je ponúkané oddelením FCA Heritage na predaj s certifikátom pôvodu Alfa Romeo Classiche Certificate of Authenticity v rámci projektu Reloaded by Creators.

K týmto neoceniteľným raritám sa pripojí tiež nový Abarth 124 GT 70th Anniversary vytvorený pre oslavu významného míľnika značky Abarth, a ďalej Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, ktorá je dokonalou ukážkou nového prístupu značky Alfa Romeo a ultimatívnym vyjadrením koncepcie La Meccanica delle Emozioni.

 

 

Sedemdesiat rokov značky Abarth

Vybrané vozidlá zo zbierky FCA Heritage oslavujú výročie značky Abarth a rozprávajú príbeh putá značky so škorpiónom v znaku s ostatnými talianskymi značkami spadajúcimi teraz do koncernu FCA. Dlhá a úspešná spolupráca upevnila pozíciu značky Abarth čoby jedného z najväčších mien v medzinárodnom motoristickom športe. Všetko začalo v povojnových rokoch, kedy sa túžba po novom začiatku a rastúca dostupnosť priemyselných technológií stali úrodnou pôdou pre nové experimenty v automobilovom priemysle. V roku 1949 založil Carlo Abarth pretekársky tím, ktorý niesol jeho meno a v znaku jeho znamení zverokruhu (škorpióna). Podnikanie bolo zamerané najmä na stavbu vozidiel s pretekárskym poslaním a neskôr na mechanické komponenty pre tuning modelov postavených inými výrobcami. Už v päťdesiatych rokoch minulého storočia sa Abarth dostal k práci na vozidlách Fiat a vytvoril legendárne upravené verzie schopné pokoriť najrôznejšie rekordy. Počas rovnakej doby vyvinul Abarth tuningové sady pre štandardné produkčné vozidlá Alfa Romeo a obrátil svoju pozornosť na extrémne experimenty v podobe jednokusových prototypov. Jeho dlhoročná spolupráca so značkou Lancia sa upevnila v druhej polovici sedemdesiatych rokov a viedla k pätnásťročným úspechom vo svete rally a vo vytrvalostných pretekoch.

 

Fiat Nuova 500 s tuningom Abarth (1958)

V roku 1957 sa Carlo Abarth rozhodol posilniť imidž Fiatu Nuova 500, malého vozidla s výkonom, ktorý bol na hony vzdialený pretekárskym vozidlám. Jeho subtílny dvojvalcový motor bol považovaný za príliš malý a slabý na dosiahnutie hodnotných pretekárskych úspechov. Abarth sa rozhodol demonštrovať vlastnosti vozidla tým, že ho jednoducho premenil na rekordné vozidlo. Odladený model 500 s motorom s výkonom 26 k dosahoval najvyššej rýchlosti 118 km/h a bez prestávky vydržal jazdiť po okruhu v Monze celých 168 hodín. Počas tejto jazdy zozbieral šesť medzinárodných rekordov. Tieto a ďalšie úspechy boli pre úspech novej 500 úplne zásadné a urobili z nej jedno najznámejších vozidiel na svete.

Vozidlo vystavené v expozícii je práve tým vozidlom, ktoré pokorilo zmieňované rekordy v Monze a bolo tiež prvým Fiatom 500 naladeným značkou Abarth. Vozidlo bolo zreštaurovaný do pôvodnej podoby a má neoceniteľnú historickú hodnotu. Je tiež kľúčovým míľnikom v histórii značky Abarth a motorizmu ako takého.  

 

Abarth 1000 Monoposto Record Classe G (1965)

Medzinárodná federácia automobilového športu FIA vypísala v roku 1964 nové rekordy na krátke vzdialenosti. Mnoho rokov po svojom poslednom závode, vo veku 57 rokov, sa Carlo Abarth rozhodol, že sa pokúsi o rekord v triede G na štvrť míle, a to na okruhu v Monze.

Pokušenie prispieť osobne k histórii značky nesúcej jeho meno a stanoviť stý rekord bolo skrátka neodolateľné. Na dosiahnutie tohto cieľa musel začať Abarth prísnu diétu (hovorí sa, že jedol len jablká), aby zredukoval svoju hmotnosť o 30 kg a súčasne sa dokázal vtesnať do kokpitu vozidla.

V októbri 1965 Abarth 1000 Monoposto Record Classe G poháňaný litrovým dvojvačkovým motorom pokoril rekordy na štvrť míle a 500 metrov, pričom pokoril oveľa silnejších konkurentov, ako napríklad BMW a Porsche.

Jednosedadlový automobil, ktorý riadil sám konštruktér, bol odvodený od vozidla formuly 2, ktorý Abarth vyrobil o rok skôr a disponoval vylepšenou aerodynamikou (predná časť a čelné okno) a samozrejme aj pohonnou jednotkou. Trieda G mala motor s objemom 982 cm3, ktorý bol odladený pomocou dvoch karburátorov Weber 40 a dvoch vačkových hriadeľov.

 

Alfa Romeo 750 Competizione (1955)

Príbeh o partnerstve medzi Carlom Abarthom a Alfou Romeo pri vytváraní modelu 750 Competizione pomenovanom podľa čísla projektu Giulietty bol držaný v tajomstve dlhú dobu. Cieľom tohto projektu bolo vytvoriť vozidlo kategórie Sport odvodené z Giulietty, ktoré by Alfa Romeo využila pre svoj návrat k pretekaniu v tejto skupine (po odchode zo scény po zisku titulu v roku 1951).

Carlo Abarth, ktorý vždy obdivoval motory Alfy Romeo už značke dodával tuningové sady pre sériové vozidlá a do projektu sa zapojil s veľkým nadšením. Postavil šasi podobné typu 207/A. Karoséria potom bola zverená do starostlivosti Maria Boana.

Vytvorené vozidlo malo zliatinový, dvojsviečkový a dvojvačkový štvorvalec, ktorého objem bol zväčšený na 1488 cm3.

Hoci vozidlo absolvovalo testy s úspechom, projekt bol nakoniec ukončený kvôli novému rozhodnutiu Alfy Romeo v pretekaní v kategórii Sport nepokračovať. Model 750 Competizione vystavený v expozícii v Paríži je tak jediným exemplárom s úplne odlišným vzhľadom, než bol pre vozidlá Alfa Romeo v tomto období charakteristický.

 

Lancia Rally 037 (1982)

Spolupráca medzi značkami Abarth a Lancia sa najskôr obmedzovala len na model Aurelia B20, na niekoľko jej dielov príslušenstva pre aftermarket pre posilnenie výkonu motora a zavesenia, ktoré Abarth vytvoril v polovici 50. rokov. Toto partnerstvo bolo upevnené potom, čo značku Lancia získal pod svoje krídla Fiat a Lancia sa stala súčasťou jeho pretekárskeho oddelenia. Značky spolupracovali predovšetkým na modeli Abarth SE037, ktorý započal slávne pretekárske obdobie Lancie v 80. rokoch.

Vozidlo s karosériou od Pininfariny a mechanikou vyvinutou Abarthom malo nahradiť famózny ale dosluhujúci Fiat 131 Abarth Rally zúčastňujúci sa medzinárodných súťaží. Vozidlo vychádzalo z konceptu Lancia Beta Montecarlo a bolo vybavené dvojlitrovým motorom Fiat so 16ventilovou technikou, ktorý vo verzii schválenej pre cestnú prevádzku generoval výkon 205 k. Najvyššia rýchlosť dosahovala 220 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h bolo otázkou menej ako 7 sekúnd. Vystavený automobil je jedným z 200 vyrobených, ktoré boli požadované pre homologáciu v skupine B.

Pretekárska verzia debutovala na Rally Costa Smeralda v apríli 1982 a v majstrovstvách sveta oficiálne súťažila od roku 1983. Treba dodať, že súťaž ovládla už od prvých pretekov (Rally Monte Carlo vyhral Walter Röhrl). Toho roku, napriek tvrdej konkurencii nového Audi Quattro s pohonom všetkých kolies, vyhrala Lancia Rally Gr. B majstrovstvá sveta, Európy aj Talianska s vtedy dvadsaťpäťročným jazdcom Miki Biasionim.

 

Alfa Romeo 8C Spider (2010)

Fascinujúca Alfa 8C Spider bola uvedená na trh v roku 2008 a odvodená bola od Alfy 8C Competizione z roku 2006. Išlo o limitovanú edíciu 500 exemplárov. Vozidlo navrhnuté štylistickým centrom Alfy Romeo bolo superšportom s karosériou roadster, ktorý zdôraznil výnimočné postavenie značky u tohto typu karosérie. Inšpiráciu našiel v niektorých pôsobivých vozidlách značky, ako napríklad v Giuliette Spider z 50. rokov alebo legendárnom Duette Spider preslávenom v roku 1967 filmom Absolvent s Dustinom Hoffmanom v hlavnej úlohe. Exteriér Alfy 8C Spider vyniká sošnými tvarmi, ktoré sú v dokonalej harmónii s technickou výnimočnosťou Alfy Romeo a sú skutočným umeleckým dielom v pohybe. Zvláštnosťou vozidla bola jeho skladacia strecha, ktorá bola vybavená elektrohydraulickým systémom pre automatické zatiahnutie. Strecha bola vyrobená z dvoch prekrývajúcich sa tkanín. Vonkajšia viacvrstvová tkanina bola navrhnutá pre vysokú odolnosť proti počasiu, zatiaľ čo vnútorná disponuje skvelou schopnosťou pohlcovať hluk. Vozidlo je vybavené výkonným osemvalcom o objeme 4,7 litra, ktorý generuje výkon 450 k a je spojený s 6stupňovou robotizovanou prevodovkou. V duchu najlepších tradícií Alfy Romeo má model 8C usporiadanie transaxle, ktoré zaručuje najlepšie rozloženie hmotnosti na nápravy. Motor je umiestnený za prednou nápravou, zatiaľ čo prevodovka je umiestnená vzadu spolu s diferenciálom.

 

Turín, 4. februára 2019

 

najnovšie videá

rozšírené vyhľadávanie

Vyhladávanie...

Od
Pre
Vyhladávanie

Obrázky


Download

Súvisiace obrázky


Príložit súbor


Odkazy